Na okraji – část 3.

Jinak

„Svět zní. Je to vesmír duchovních bytostí...“
W. Kandinský

Rupert Sheldrake, dle mínění mnohých jeden z největších britských vědců současnosti, navrhuje předpokládat, že vše to, co nám vzniká v hlavě, směřuje kamsi mimo nás, do prostoru a že mozek je vlastně dokonalá anténa naladěná na „morfické rezonance“ morfogenetických polí (mimo čas a prostor), ve kterých je uchovávána a uchována „paměť“ lidstva, všech rostlinných a živočišných druhů. Květ sedmikrásky (nebo list javoru, krystal nebo vlaštovka) tedy získá svůj „tvar“ nejen díky příkazům DNA, ale protože všechny předchozí sedmikrásky vytvořily „morfogenetické pole“, jakési kolektivní spojení paměti mezi příslušníky určitého kmene. Pro následující generace bude učení se nějakému návyku snazší, zvláště umožní-li jim okolnosti nebo prostředí se na tuto část pole „naladit“. Morfogenetické pole není podle R. Sheldrakea jen jakýsi otisk v kameni, ale neustále se vyvíjí. Čím víc příslušníků rodu a čím častěji návyk opakuje, tím silnější je pole. I tak historicky nedávné dovednosti, jako je jízda na kole nebo na bruslích nebo ovládání počítače, budou pro naše potomky znalostmi téměř instinktivními.

Jak dole, tak nahoře. Základní principy magie, alchymie nebo taoismu jsou totožné: vesmír je živoucí organismus, složený z energií mezi stále se ovlivňujícími protiklady (vše koresponduje s analogií muž-žena, den-noc, bílá-černá, plus-minus atd.), mysl i hmota jsou jen dvě strany téže mince.
Idea ideálu, např. v koncepci Pýthagorových výpočtů oktávy, koresponduje s mnoha nejnovějšími poznatky vědy. „Octavus Sanctos Omnes Docet Esse Beatos“ (oktáva učí světce blaženosti), tvrdí nápis nad vchodem do kostela v Cluny, a má pravdu. Zvuk je vibrace (molekul hmoty nebo vzduchu či vody) – a co je světlo nebo barva jiného? Vzájemné souvislosti mezi vibracemi, které posuzujeme jako zvuk (nebo rytmus) a vnímáme ušima, a vibracemi, které vnímáme očima jako světlo a barvy, jsou opět v centru pozornosti umělců i vědců. Frekvence určitých tónů koresponduje s frekvencemi barev, nebo dokonce planet, dnů, měsíců atp. Takže nějaká konkrétní frekvence slyšitelného tónu je o čtyřicet oktáv nahoru viditelná jako barva nebo o osm oktáv dolů vnímána jako rytmus. Tón planety Země se zdá být „gis“ (v 18. století to bylo „a“, a ještě v minulém století i v Evropě výška komorního „a“ kolísala a různila se – hudebníci daleko citlivěji reagovali na změny, o kterých my nemáme ani ponětí, zatímco v Indii nebo Tibetu je základní hudební frekvence vždy v harmonii s rotací planety nebo postavením Slunce a Měsíce), ale o sedmdesát oktáv nahoru je to přesně ta frekvence, kterou vnímáme jako oranžovou barvu (a myslíte, že tahle barva rouch mnichů je náhodně zvolená?).

A barvy samotné? Už od doby, kdy první lidský umělec naplácal barevnou hlínu na stěnu jeskyně, lidé experimentovali s léčivými aspekty barev. Současné terapie jsou velmi podrobně vypracovány a terapeuti samotní se stále víc kloní k názoru, že psychologie člověka, jeho duševní část, není než chromatický koncert živoucích, zářících energií.

Nejen barvy: i tvary mohou léčit. Většina současných léčitelů, kteří pracují s lidskou aurou, vám na požádání vysvětlí, jak „září“ kříž, proč jsou tak důležité spirály a směr jejich „otáčení“ atd. Rituální předměty z Tibetu nejsou jen umělecké předměty – jsou to vysílače a absorbéry energií. Čínské střešní tašky a dálněvýchodní architektura nepoužívá rovné přímé tvary – nemají potíže se statickou elektřinou (tvrdí, že „rovná“, pro ďábla dobrá).
Karel Kožíšek, moravský léčitel, používá svého stylu automatické kresby – určuje tak diagnózu pacienta. Tvrdí, že se spoustě věcí naučil od Rubleva: studoval ikony a pokoušel se „měřit“ pozitivní energii „nasáklou“ do obrazu. Zjistil, že i fotografie nebo xeroxová kopie obrazu „léčí“. Mnozí lidé používají Kožíškovy obrazy a kresby i např. k energetizování vody (postaví sklenici vody na jeho kresbu a po patnácti minutách je voda kladně energetizována).
Během výstavy obrazů z Guggenheimova muzea (New York) v Národní galerii v Praze jsem zorganizoval přednášku na téma „pozitivní energie“. S přáteli proutkaři, léčiteli a sensibily jsme „měřili“ a porovnávali, nakolik se kterému umělci podařilo vpravit mezi barvy a linie na obrazech i onu emoci, o kterou v čase malování šlo. K našemu předvapení jsme na mnohých obrazech slavných malířů našli mnohá „slabá“ místa (Picasso, Pollock), ale zároveň velmi silné energetické působení (překvapil Modigliani, Kandinský a zvláště abstraktní František Kupka).

Když přednáška skončila a přátelé odešli, něco mne napadlo. Vrátil jsem se zpět, ale do jiného patra, a opravdu: i ten „nejsilnější“ obraz modernistů se nemohl srovnávat s průmětem „vyzařování“ z obrazů ve sbírce holandského umění 17. století (Binoitovy Květiny, Boschertovo Zátiší, Květy J. Bruegela, ale obzvláště obrazy s náboženskou tematikou).

Jen si představte, jaký pečlivě zázračný proces to musel být, když takový holandský mistr si sám třel své pigmenty, vázal štětce, napínal plátno na rámy, jak dlouho studoval a skicoval námět a jak cele soustředěn, protože maloval, čemu věřil a čím žil, měsíce stál deset hodin denně půl metru před plátnem budoucího obrazu. Všechno s láskou a maximální oddaností, pokorou a koncentrací... není divu, že jeho obraz ještě po pár stoletích „září“, protože je „nasáklý“ oddaností a vírou umělce.

A teď si představte současného malíře, který maluje koupenými štětci a barvami (kdo je vázal, z čeho, jak třel barvy, v jakém prostředí a v jakém stavu mysli?) na někým jiným napnuté a šepsované plátno, s kazeťákem „na plný pecky“ a hlavou plnou peněz, které hodlá za obraz utržit...
Přeháním, vím, ale přece jen: není právě tady důvod, proč mnohé starožitnosti jsou jejich majitelům tak blízké? Japonci obdivují a cení si šálků na čaj a keramiky tím víc, čím jsou starší, ohmatanější, používanější.

Přítel, amatérský malíř pastelových spirál a zářících kruhů na tmavém podkladě, omylem zjistil, že i jím jen o pár desítek minut později malované přesná kopie obrazu je zjistitelně „slabší“. Citliví lidé dokáží i pod bílým plátnem skryté obrazy snadno rozeznat od jejich kopií.
Myslím, že tu jde o stejný problém jako u homeopatie. Homeopatická medicína pracuje se zákonem podobného (stejné léčí stejným) a s ředěnými roztoky: určitou substanci naředí devadesátdevětkrát (destilovanou vodou nebo lihem), a tento roztok znovu naředí devadesátdevětkrát a tak dál. Dokonce i sami homeopaté přiznávají, že po tísicinásobném ředění nemůže být v konečném roztoku ani molekula původní substance, přesto ale, jak prokazují dvěstěleté výsledky homeopatie, právě tyto roztoky jsou nejúčinnější, nejdéle působící. Myslím, že to, co zbude, není „hmota“, ale myšlenka: informace o hmotě, esence původní substance. Rezonance, vzorek, informace o informaci.

Myslím, že právě takové informace o harmoniích jsou skryté v hudbě (mezi notami a rytmy) nebo v obrazech či keramice a sochách, mezi liniemi a v kombinaci barev či tvarů... a zůstávají tam i na kopiích kopií.

Během dalších experimentů jsme zjistili, že ne velké a výrazně barevné plochy na obrazech, ne linie a jejich rytmus či vzor, ale místa „na okraji“ jsou výrazně zářivá. Mysl proutkaře či léčitele (jeho kyvadélko či proutek) reaguje na nehomogenity (nebo na spodní proud vody či energie, radiaci a ionizaci nad povrchem půdy aj.) právě nad místy, kde se různé systémy setkávají, dotýkají: na okraji. Právě takový střet energií pak následně vyvolá i v mysli pozorovatele obrazu kýženou reakci (kterou si pak on interpretuje dále podle své úrovně výtvarného vzdělání, citu atd.).

Co se asi děje během malování v malířově mysli, jaký vliv mají na proces tvorby umělcovy zpětnovazebné reakce na barvy, tvary a námět? Není umělec příkladem a prototypem člověka budoucnosti, který intuitivně i záměrně žije a tvoří na okraji (racionálního a intuitivního, levé a pravé mozkové hemisféry), v rovnováze a harmonii uvnitř i vně?

zavřít okno